איך לתכנן את העסק שלך בצורה הטובה ביותר!

החלטתם לפתוח מסעדה/חד"כ/משרד/גלידריה/פיצריה או כל עסק אחר

קודם כל- כל הכבוד! פתיחת עסק בטח בתקופה מאתגרת כזו דורשת המון אומץ וחשיבה מחוץ לקופסא!

אך גם מלווה בהמון החלטות ודאגות. כדי לתת לעצמכם את מירב הסיכויים להצליח, חשוב להקפיד על מספר עקרונות מרכזיים בתכנון.

בואו ואתן לכם 5 טיפים שחשוב מאוד לחשוב עליהם עוד בתחילת הדרך!


1. לוקיישן!

אחרי שכבר יש לכם תכנית עסקית, הבנתם את הבידול והייחודיות של השירות שלכם התקשרתם לספקים עכשיו אתם מחפשים מקום.

כבר בשלב הזה כדאי לערב את המתכנן שלכם! מי שייתן לכם עין חדה האם השטח הנבחר יכול לתת מענה לכל הצרכים שלכם. צריך לשאול הרבה שאלות כמו:

האם יש מספק מקום ב"back of the house" לאזור התפעולי של העסק? האם המבואה גדולה או אולי גדולה מידי ולא מנצלת את החלל? איך נראית החזית והאם היא מזמינה?

לכל אלה חייבים להוסיף את הטראפיק שיש בסביבה ואת החשיפה למקום: האם הוא קרוב לעורקי תחבורה ראשיים (רכבת/אוטובוסים/אזורי חנייה) האם הוא צומת דרכים סואנת ודווקא מתאים יותר לעסקים של "Grab and go" כאלה שמאפשרים כיסאות בר לשהייה קצרה ולא מעבר.

האם זה תואם את פרופיל הלקוחות שלכם?

כניסה למאפייה בשטח מסחרי (תכנון אריאל נאור עבור)

2. פלואו

אז אחרי שהתמקמתם והתמקחתם על השכירות! הגיע הזמן לתכנון עצמו, וככל שהעסק יותר קטן ככה צריכים להיות יותר מדויקים.

אז למה לשים לב קודם?

כמובן שלכל עסק יש את סכמת הקנייה שלו, אבל יש נקודות מרכזיות לכולם. והמרכזית שלהם היא ה"פלואו". איך הלקוח יחווה את המקום עצמו, מה הוא יראה? מה יתפוס לו את העין? האם זה תומך את הרעיון השיווקי?

לדוגמא מזנון המבורגרים או כל נותן שירות של אוכל מהיר חייב לייצר נראות טובה ומושכת כלפי מעלה שהעין תיתפס בתפריט ושלקוח יהיה כמה שיותר סגור מה הוא רוצה ככה שפס היצור ירוץ מהר ולא לתת למי שעל הדלפק להתחיל לייצר "שיחות מכירה" בקופה…ומצד שני לייצר פלואו ברור מאיפה מתחיל הטור ונקודות עניין למי שכבר בחר

חדר כושר-מעברים מרווחים בין מתקנים ושימוש יצירתי ברצפה (תכנון אריאל נאור עבור)

דוגמא אחרת מהצד השני, למשל בחדרי כושר. שם חייב לנצל את החלל ביחס נכון בין מתקנים מלתחות וחללים לשיעורים ככה שהמקום יוכל להכיל מקסימום מתאמנים אבל עם הרווחה הטובה ביותר שלא תרגיש צפיפות. כדאי גם לייצר "פינת סלפי" עם מראה גולה והלוגו של המקום לכל אותם מתאמנים שאוהבים להשוויץ באימון שלהם וככה גם להרוויח פרסום איכותי בחינם…

דלפק קבלה למספרה (תכנון אריאל נאור עבור)

אותו דבר למשל במספרות היכן לשים את המקום ישיבה שהלקוח מחכה, ואיך עושים אותה נעימה שגורמת ללקוח לחכות בסבלנות ובהנאה כחלק מהשירות. אם ניתן להנגיש את השירותים ואת פינת הקפה שירגיש בבית וידאג לעצמו בזמן שהעסק עובד.

3. תקציב וניהול נכון של השיפוץ

אם החלטתם שאתם הולכים על זה, אז עושים את זה עד הסוף! קחו תקציב טוב שמאפשר לכם לייצר את סביבה איכותית שתייצר תשתית טובה להמשך. יש אלמנטים שניתן יהיה לשדרג בהמשך אבל יש בחירות קריטיות שחשוב להבין כבר על ההתחלה:

נתחיל ברצפה, אם הריצוף קריטי לכם-למשל עסק שצריך לנקות כל יום בחומרים חזקים את הרצפה חייב לבדוק ולרצף בצורה נכונה-היכן הניקוז האם התשתיות תואמת, האם מקדם ההחלקה (מכונה "R" בעגה המקצועית) מספיק גבוה וימנע החלקה והאם מצד שני הוא לא גס מידי קשה לניקוי וייצר בלאי לאורך זמן.

חשמל ותקשורת, האם המיקומים שלהן מכונים, האם יש נקודת תקשורת לקופה? לאזורים שבהם רציתם למקם טלוויזיות.

לאחר מכן צריך לוודא שכל האלמנטים הקריטיים בעסק באמת מצליחים להיכנס כמו שצריך (מקררים/ תנורים/ מתקני כושר/ כיסאות שולחנות) בהתאם לדרישות העסק. חייב לבצע מס' תכניות העמדה בטרם רוכשים אותם.

4. נגישות

כיועץ נגישות ואדריכל אני חייב לשים את זה ברשימה! החוק ותקנות הנגישות קובע שעל בעל העסק האחריות לוודא שהעסק נגיש. מהכניסה ועד לכל שירות נדרש (שירותים, אזורי ישיבה, דלפק מכירה וכו'…). כמובן שלכל עסק ההתניות שלו, אבל חשוב להגיד שעסק לא נגיש מסתכן בתביעה. אך יותר חשוב! הוא מפספס לקוחות! 20% מהאוכלוסייה הם עם מוגבלויות ועסק בריא מאפשר סביבה בריאה שנותנת מקום לכולם. לפעמים כמה ס"מ בודדים משנים עולמות עבור מי שתנייד עם כיסא גלגלים לכן חייבים לוודא זאת לפני שהרי תכנון נכון מונע כאבים מיותרים בהמשך.

דלפק קבלה עבור מרפאת יתר לחץ דם שמאפשרת מתן שירות לבעל כיסא גלגלים (תכנון אריאל נאור עבור שיבא תל השומר)

5. מיתוג

 

מיתוג זה שפה הוליסטית שמכלילה את הרוח של העסק בכל דבר ודבר. איך הלוגו בא לידי ביטוי בצבעי הדלפק. האם סקאלת הצבעים והחומרים תואמת את רוח המקום. האם יש הלימה בין החלל לבין השפה העיצובית שלו. מתכנן טוב מצליח לתפור חליפה מלאה לכלל העסק, ככה שמרגישים את הבידול והאיכות האיכות והייחודיות של המרום מהמתחרים.

סקאלת צבעים שנבחרה לחנות כלי רכב (תכנון אריאל נאור עבור ג'וזף כלי רכב יהוד)

לסיכום: 

פתיחת עסק קיים מלווה בהרבה החלטות, כאבים, וחשיבה. אך חשוב לייצר תשית טובה להמשך. אם הסניף הראשון יהיה טוב השאר כבר יגיעו בעקבותיו. קחו אנשי מקצוע איכותיים שיתנו לכם מענה מלא לכלל הדרישות של העסק (כולל ההיתרים הנדרשים, רישיון עסק וכמובן שבסוף זה יהיה מקום שנעים וכיף להיות בו-כי אתם הולכים לבלות שם חלק גדול מהזמן שלכם!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *